woensdag 24 april 2013

Waiting for the world to change

Waiting for the world to change


Wachten; We doen het allemaal in ons leven. Op eens drong het vandaag tot me door. Ik besteed heel veel van mijn kostbare tijd aan wachten. We leggen onze planning en zo ook onze toekomst voor een deel in de handen van 'de tijd'. 

Vanmorgen liep ik naar de bus, die om kwart over zou moeten komen. ''Nog vier minuten, dat moet ik wel redden'' dacht ik eigenwijs. In de verte hoorde ik de rinkelende bellen van de verkeerslichten en vanachter de bosjes zag ik hem: de bus! VEEL TE VROEG! Met een hartslag die bovennatuurlijk is, rende ik de benen uit mijn lijf. Ik rende, rende harder, was bijna bij de deur van de bus en .... hij reed voor mijn neus weg. Hopeloos ( en stiekem ook best pissig op die chauffeur) liep ik naar de poster met de bus tijden: De volgende bus vertrekt pas over 10 minuten, die afspraak ga ik dus niet op tijd halen. Misschien herken je jezelf in deze situatie. Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming, merk je al dat meerdere mensen de 'wachtproblemen' ervaren. Sterker nog, hoe meer je er op gaat letten, hoe vaker je het ziet voorkomen bij de mensen om je heen. Ergernis als je een rekentoets (YUK!) op de school computer moet maken en deze is ZO traag dat hij amper wil opstarten en je dus ook amper de tijd hebt om de toets te kunnen afmaken. Of irritaties en zelfs verveling bij mensen die in de les graag iets willen doen, maar wachten op de leerkracht die geen lesstof aanbiedt. Moeten we dan niets doen en maar wachten tot de les officieel afgelopen is? Want dat is wat de meeste van ons doen; we leggen de tijd en zo ook een stukje van onze toekomst in andermans handen. Mensen willen niet wachten, maar het gebeurd. 


Wachten doe je vaak onbewust, zo kun je bijvoorbeeld wachten in de rij van een kassa, wachten op uitleg, wachten tot die leuke nieuwe aflevering van je favoriete serie klaar is met downloaden (sssht !), wachten op je vrienden, wachten op je toetsresultaten, wachten op de post.. je snapt het al: Er zijn heel veel verschillende manieren van wachten. Als je hier over na gaat denken, merk je pas hoe we onze eigen tijd verdoen. Natuurlijk kun je niet anders dan wachten op die ene trein die je naar Amsterdam toe brengt, of op die vrouw voor je in de rij van de kassa, maar al die tijd die je hiermee verdoet, kun je ook voor andere dingen gebruiken: zonde! Zelf vind ik het heel belangrijk dat je tijd voor jezelf maakt. Je geest en je lichaam hebben de tijd nodig om tot rust te komen en om te relaxen. Waarom zou je wachten tot de bus komt, als je ook dat kleine stukje door de zon kunt fietsen? Het is nog gezond ook! En zelfs al moet je nog zo hard ploeteren om dat proefwerk te gaan halen, ga lekker in de tuin zitten met je boek, of op je kamer met een lekkere kop thee: Neem je rust. 

Heel vaak hoor je mensen zeggen 'sorry, ik heb er even geen tijd voor' of 'Ben heel druk deze week' ik vraag me dan altijd af of dit echt zo is. Heb je geen tijd, of maak je geen tijd voor jezelf vrij? Ga je ook zitten leren in die 10 minuten bij de bushalte? Of geniet je even van de zon die heerlijk op je gezicht schijnt, of van die vogels die vrolijke liedjes zingen. Deze momenten zijn heel belangrijk. 

Geniet van de vrije momenten die je in je leven hebt, deel je leven zelf in en wees niet afhankelijk van andere mensen om je heen. Ik weet zeker, dat je op deze manier veel minder stress zult ervaren. 

Liefs, Ellen 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten