woensdag 3 april 2013

Inspiratie

Inspiratie


Hetgeen dat iedere muzikant zoekt, wat iedere schrijver nodig heeft en wat elk mens creatief laat zijn; inspiratie.

Dat moment waarop duizenden gedachten door je hoofd rennen en allemaal tegelijk eruit willen. Songteksten die out-of-the-blue door je hoofd heen galmen, zonsondergangen die je doen realiseren hoe mooi het leven eigenlijk is en tekeningen die je in je hoofd al helemaal geschetst hebt. Inspiratie komt vrijwel altijd op de tijdstippen of plaatsen waar je het eigenlijk niet verwacht of gebruiken kan. Dringend op zoek naar een kladblok in je tas, of een papiertje om je idee te onthouden, want als je het niet opschrijft.. ben je het zo weer vergeten op het moment wanneer je wél dat extra beetje inspiratie nodig hebt. Zoals nu.. het is 23.35uur en ik zit achter mijn computer een blog te typen. Slapen lukt dus echt niet, want de drang om te schrijven is veel groter en voor ik het gedaan heb, zal ik niet rusten. Ik ken mezelf zo'n beetje.

Knarsentandend kun je zitten werken aan een tekst. Uren gaan voorbij en nog heb je geen zinnig woord op papier. De proppen ligggen door heel de woonkamer en je weet niet meer wat te doen. WAAR IS DIE INSPIRATIE ALS JE HET NODIG HEBT! Ik wed dat veel mensen dit denken. Het punt is.. deze mensen denken juist teveel na, hebben een hoge stresslevel en daarom missen ze de geweldige momenten die ze juist doen inspireren.
Take some time to relax!



Inspiratie kun je op verschillende manieren opdoen. Je kunt luisteren naar je eigen gevoelens en deze opschrijven op papier, of praten met verschillende mensen, eens een keer iets anders kijken dan GTST of naar muziek luisteren waar je normaal al bij wegzapt bij de eerste noot.  Luister je eigenlijk wel wat die goede zanger je probeert duidelijk te maken? Op deze manier verleg je je eigen grenzen en heb je eens een andere kijk op de wereld. Zelf ben ik begonnen met een plakboek. In ons huis vind je overal wel een stapeltje tijdschriften, zo erg dat als ik er 1 kwijt ben, niemand weet over welk tijdschrift ik het heb. Laatst besloot ik om deze stapel eens te gaan opruimen en toen vond ik een leeg plakboek. Ineens kreeg ik een super idee! Ik maak er een inspiratie boek van. Urenlang zit ik te knippen in mijn stapel met oude tijdschriften, zoek plaatjes van leuke kleding, inspirerende teksten en dingen die mezelf aan mij als persoon doen denken. Heerlijk om zo creatief bezig te zijn ( en wat zijn ze bij mij thuis blij dat ik eindelijk eens mijn spullen opruim..!). Mijn plakboek is nog lang niet af, maar het begint al ergens op te lijken en als ik er nu doorheen blader denk ik; ja, dit ben ik en zo zie ik het leven. Heel goed om even doorheen te bladeren als je het moeilijk hebt of even tot jezelf moet komen. Feit blijft dat je van elke situatie leert, het is wat je er zelf mee doet en hoe je zelf met de situatie omgaat. Gebruik je creatieve zelf en laat je door niets of niemand tegenhouden.. gebruik de inspiratie op de momenten dat het je wordt toegeworpen en mooie dingen zullen voor je in het verschiet liggen. Luister naar dat stemmetje in je hoofd en wees jezelf!

'Noem het inspiratie, zo noemt men het 't meest..
inspiratie..
De ingeblazen adem van de geest''
 

Liefs, Ellen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten