dinsdag 12 maart 2013

Gossip Girls

Gossip Girls.. 

Oftewel; Roddel koninginnen. Je komt ze overal tegen en het zal nooit stoppen. Iets in de mens drijft elkander er toe om te roddelen. Ieder mens heeft geheimen, of dingen die ze liever privé en dus voor zichzelf houden. Soms heb je dat schreeuwende gevoel van 'Ik moet dit écht vertellen aan...' en dat gevoel zal dan niet rusten tot je het verteld hebt. Als ik spannend nieuws hoor over een auditie, of ik heb een leuk nieuwtje te horen gekregen, vertel ik het meestal aan mijn beste vriendinnen. Dingen die je gewoon niet voor jezelf kunt houden omdat je anders uit elkaar springt. Maar je moet goed uitkijken met wie je deze leuke dingen deelt, zijn dit ook de mensen die achter je staan als het minder gaat en je geen leuke nieuwtjes meer te vertellen hebt? Zijn dit ook de mensen die hun leuke nieuwtjes met jou delen als zij hun geheimen willen delen? Denk daar eens over na. Vaak ben je een schouder om op uit te huilen, of een muur waartegen geklaagd wordt als het minder gaat. Dat leuke nieuwtje van 'Heb je gehoord dat zij een crush heeft op hem!' en 'Heb je dat berichtje op de WC muur gezien, over wie zou dat gaan?'. Allemaal roddels, roddels die je elke dag wel langs hoort komen. Je staat er niet meer van te kijken en je staat er niet meer bij stil. Leven is wat er gebeurt als je bezig bent, zeggen ze altijd, dit klopt enorm. Let er eens op, na het lezen van mijn blog, hoeveel mensen er tegen jou praten over iemand anders. Je zult versteld staan. Toch zijn er nog steeds dingen die je met niemand deelt. Misschien is dit omdat het te persoonlijk is of omdat je hebt beloofd om erover te zwijgen, of zelfs omdat het een erge situatie kan uitlokken als je het wel verder vertelt aan iemand. Geheimen vertel je niet zomaar door, zeker niet als ze je in vertrouwen worden verteld. Eigenlijk zijn er een hele hoop factoren die meespelen bij het vertellen van een roddel, zo kun je jezelf afvragen; mag ik die persoon waarover de roddel gaat? Wat voor schade brengt het aan als ik deze roddel vertel en hoe zou ik het vinden als dit over mij gezegd werd?. Ik vind dat sommige mensen hier niet goed over nadenken. Soms vertel je een van je  geheimen door en de volgende dag is het net alsof het in de krant heeft gestaan. Wie kun je nog vertrouwen? Sommige mensen roddelen om aandacht te krijgen, want wie wat weet die wordt gehoord. Meisjes en jongens die woorden van mensen verdraaien en stoken tussen vriendschappen, om er zelf beter bij te horen. Deze mensen zijn er genoeg en vaak hebben de vrienden, die uiteindelijk ruzie krijgen, dit niet eens door. Jaloezie is een van de redenen dat mensen roddelen, denk ik.

Toch is er ook een goede kant aan al dit geklets tussen mensen. Soms kun je erachter komen dat iemand serieus in de problemen zit. Denk bijvoorbeeld aan iemand die je verteld dat hij of zij heel ziek is, of aan iemand die je verteld dat hij of zij geen geld meer heeft om van te leven. Op zo'n moment moet je voor jezelf de keuze maken om hulp te gaan zoeken voor de ander, ook al heb je beloofd om dit geheim voor jezelf te houden. Als het de ander geneest in een zekere zin, heb je eigenlijk nog meer geluisterd dan dat er in eerste instantie van je verwacht werd. Ga voor jezelf na of het goed is om mee te praten, ook als je in een groep zit waarin je jezelf veilig voelt. Is dit echt waar je het met je vrienden over wilt hebben? Weet je zeker dat jij erbij wilt horen en wat als dit gesprek over jou ging? Ik denk dat op deze manier de wereld een stukje mooier wordt en dat een klein deel van het negatieve dan zal verdwijnen. 

Karma is only a ..... if you are.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten